بخشهای کتابخانه

بخش­های مختلف کتابخانه

بخش امانت

بخش امانت کتابخانه در طبقه اول ساختمان واقع‌شده است. مهم‌ترین وظیفه این بخش امانت دادن کتاب‌های غیر مرجع است. کتاب‌های این بخش در دو قسمت مجزا (کتاب¬های فارسی و لاتین) طبق نظام رده‌بندی کنگره در قفسه قرارگرفته‌اند، که پاسخگوی نیازهای دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی، اساتید، کارمندان و پژوهشگران می‌باشد.

عضویت در کتابخانه

عضویت در کتابخانه به‌صورت متمرکز و از طریق کتابخانه مرکزی دانشگاه از طریق برنامه آذرسا صورت می‌گیرد. مخزن کتابخانه به‌صورت قفسه باز اداره می‌شود.

 خدمات بخش امانت

  •  امانت و بازپس‌گیری منابع؛
  •   تمدید کتاب‌های پر مراجعه؛
  •   قرار دادن کتاب‌های بازگشتی در قفسه‌ها به‌صورت روزانه؛
  •   کنترل برچیدمان صحیح کتاب‌ها در قفسه‌ها به‌صورت هفتگی؛ 
  • پاسخگویی و راهنمایی کاربران دریافتن کتاب موردنظر
  •   آموزش به کاربران در جستجو و انتخاب منبع موردنظر؛
  •   همکاری با بخش سفارش جهت خرید و سفارش کتاب‌های پر مراجعه
  •   انجام امور تسویه‌حساب دانشجویان فارغ‌التحصیل.

 شرایط کلی امانت

جدول1-1. شرایط و مدت استفاده از منایع بخش امانت

ردیف مقطع تعداد مدت امانت
1 دانشجویان کارشناسی 6 جلد 14 روز
2 دانشجویان کارشناسی ارشد 8 جلد 21 روز
3 دانشجویان دکتری 12 جلد 30 روز
4 اعضای هیات علمی 12 جلد 100 روز
5 کارکنان 4 جلد 30 روز

خسارت به منابع کتابخانه

در صورت وارد شدن هرگونه آسیبی اعم از گم‌شدن یا صدمه دیدن منابع کتابخانه، گیرنده موظف است آن را جبران کند. در صورت مفقودی دانشجو ملزم به جایگزین کردن آن است و درصورتی‌که فرد نتواند همان منبع را تهیه کند، با نظر مسئول کتابخانه می‌تواند کتاب یا منبع دیگری را جایگزین نماید.

مراحل امانت

در نرم‌افزار کتابخانه آذرخش، این امکان وجود دارد که کاربران بدون عضویت، از صفحه اصلی، عنوان موردنظر را جستجو نموده و مشاهده نماید. برای استفاده از امکانات امانت انجام مراحل ثبت‌نام عضویت الزامی است. مراحل جستجو وامانت به شرح زیر می‌باشد:

• جستجوی مدرک موردنظر؛

• ارسال درخواست امانت؛

• دریافت کتاب از میز امانت پس از تائید درخواست.

 

مراحل تمدید

منابع امانت‌داده شده باید پس از انقضای مهلت مقرر (تاریخ موعد تحویل کتاب) به کتابخانه‌های مرتبط بازگردانده شوند؛ و در صورت نیاز مجدد متقاضی و در چارچوب مقررات مدت امانت تمدید گردد. در غیر این صورت، عدم بازگشت به‌موقع منابع کتابخانه، موجب اخذ جریمه به مبلغ 3000 ریال به ازای هرروز دیرکرد برای هر منبع می‌گردد. لازم به ذکر است تاًخیر بیش از یک ماه برای بار نخست مشمول اخطار و برای دفعات دیگر مشمول اخذ جریمه خواهد داشت.

تبصره 1-مبلغ جریمه دیرکرد هرسال 25./. افزایش می‌یابد.

تبصره 2- جریمه دیرکرد از تاریخ 97/11/1 به ازای هر روز تأخیر مبلغ 3000 ریال خواهد بود.

 

مراحل بازگشت

 

دانشجو ملزم است در تاریخ ذکرشده در پشت کتاب، منبع امانتی رو به مخزن بازگرداند.

 شرایط تسویه‌حساب

شیوه تسویه‌حساب کاربران و مراجعه‌کنندگان از کتابخانه‌ها به شرح زیر است:

الف) اعضای هیئت‌علمی: شامل استادان تمام‌وقت، پاره‌وقت و مدعو به‌صورت زیر:

1-اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت: اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت دانشگاه که بازخرید و یا بازنشسته می‌شوند و یا به هر نحوی ارتباط خود را با دانشگاه قطع می‌کنند، ملزم به ارائه برگه تسویه‌حساب به امور اداری دانشگاه هستند. اعضایی که به مرخصی بدون حقوق و یا فرصت مطالعاتی می‌روند باید همه منابع امانتی خود را بازگردانده و برگه تسویه‌حساب را قبل از عزیمت به امور اداری تحویل دهند؛

2-استادان مدعو و حق‌التدریس: باید در پایان هر ترم برگه تسویه‌حساب کتابخانه را به اداره آموزش دانشکده تحویل نمایند.

ب) کارمندانی که بازنشسته یا بازخرید می‌شوند و یا به هر دلیل دیگری ترک خدمت می‌نمایند، باید تمامی کتاب‌های امانتی خود را تحویل کتابخانه دهند و برگه تسویه‌حساب دریافت نمایند.

ج) دانشجویان: کلیه دانشجویان موظف هستند در پایان تحصیل خویش با کتابخانه‌های دانشگاه تسویه نمایند. دریافت گواهی موقت فارغ‌التحصیلی و هر نوع تغییر در وضعیت دانشجو (تغییر رشته، انتقال و غیره) منوط به ارائه تسویه‌حساب کتابخانه است.

تبصره 1- برای تسویه دانشجویان ارشد و دکتری، ارائه لوح (دیسک) فشرده حاوی فایل word و pdf از پایان‌نامه یا رساله به کتابخانه مرکزی دانشگاه الزامی می‌باشد

2-استادان مدعو و حق‌التدریس: باید در پایان هر ترم برگه تسویه‌حساب کتابخانه را به اداره آموزش دانشکده تحویل نمایند.

ب) کارمندانی که بازنشسته یا بازخرید می‌شوند و یا به هر دلیل دیگری ترک خدمت می‌نمایند، باید تمامی کتاب‌های امانتی خود را تحویل کتابخانه دهند و برگه تسویه‌حساب دریافت نمایند.

ج) دانشجویان: کلیه دانشجویان موظف هستند در پایان تحصیل خویش با کتابخانه‌های دانشگاه تسویه نمایند. دریافت گواهی موقت فارغ‌التحصیلی و هر نوع تغییر در وضعیت دانشجو (تغییر رشته، انتقال و غیره) منوط به ارائه تسویه‌حساب کتابخانه است.

تبصره 1- برای تسویه دانشجویان ارشد و دکتری، ارائه لوح (دیسک) فشرده حاوی فایل word و pdf از پایان‌نامه یا رساله به کتابخانه مرکزی دانشگاه الزامی می‌باشد

 

بخش مرجع

بخش مرجع یکی از چهار بخش اصلی هر کتابخانه است. این بخش همراه با بخش امانت، بخش خدمات عمومی را تشکیل می‌دهد. ویژگی بخش خدمات عمومی ارتباط مستقیم کارکنان با مراجعه‌کنندگان است. چگونگی ارائه خدمات در این بخش تأثیر زیادی بر روند استفاده از منابع و خدمات کتابخانه دارد. میزان خدمات ارائه‌شده در این بخش و مخصوصاً شیوه برخورد کتابداران با مراجعه‌کنندگان از عوامل بسیار مهم در تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان بالقوه و بالفعل برای بهره‌گیری یا عدم بهره‌گیری از خدمات و منابع کتابخانه است.

 معرفی منابع بخش مرجع

بخش مرجع در طبقه دوم ساختمان کتابخانه واقع‌شده است. این بخش به‌عنوان یک بخش تحقیقاتی، دارای منابع متنوعی در موضوع‌های مختلف می¬باشد. تهیه اطلاعات عمومی و تخصصی، کمک به مراجعان در استفاده از منابع مرجع، جستجو در نرم¬افزار جامع کتابخانه (آذرخش) و آموزش انفرادی دانشجویان برای استفاده از منابع مرجع از اهم فعالیت¬های این بخش می¬باشد. این بخش به‌صورت قفسه باز اداره شده و منابع موجود در آن امانت‌داده نمی‌شوند. البته امکان تهیه کپی از منابع در حد محدود فراهم‌شده است. عمده منابع موجود در این بخش عبارت است از:

دائره المعارف­ها و دانشنامه­‌ها  Encyclopedi 
فرهنگ‌ها، واژه‌ نامه‌ها، تزاروس‌ها(گنجواره‌ها)  Dictionaries
کتابشناسی‌ها    Bibliographies
زندگینامه‌ها   Biographical dictionaries
چکیده نامه‌‌ها   Abstracts
سالنامه‌ها/ سال‌نماها   Yearbooks
راهنماها و دست‌نامه‌ها       Directiries/ Hand books
فهرست‌ها/ نمایه نامه‌ها  Catalogues/ Indexes
مجموعه‌ها  Cillections
اطلس‌ها/ نقشه‌ها  Atlases/Maps
مجموعه قوانین The collecion of laws

خدمات بخش مرجع

 

  • پاسخگویی به سؤالات ساده و پیچیده مراجعان؛
  • کمک به مراجعان دریافتن منابع مناسب جهت انجام پژوهش؛
  • آموزش به استفاده‌کنندگان در استفاده از منابع مرجع؛
  • ارائه خدمات ارجاعی (هدایت و راهنمایی مراجعه‌کنندگان به سایر کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی درصورتی‌که منابع موردنیاز در کتابخانه موجود نباشد)؛
  • کنترل سالن مرجع؛

شرایط استفاده از بخش مرجع

  • استفاده از منابع مرجع با ارائه کارت دانشجویی امکان‌پذیر است (دانشجویان دانشگاه‌های دیگر صرفاً در روز سه‌شنبه با ارائه کارت دانشجویی میتوانند از این منابع استفاده نمایند)؛
  • کتب مرجع صرفاً در بخش مرجع قابل‌استفاده (مطالعه و یادداشت‌برداری و کپی) می‌باشند. (منابع ذکرشده به‌هیچ‌عنوان امانت‌داده نمی‌شوند).

بخش پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ها یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی و پژوهشی به شمار می‌روند که با تلاش و کوشش دانشجویان در پایان تحصیلات با ضوابط علمی و استاندارد، زیر نظر اساتید راهنما و مشاور با نظارت دانشکده پدید می‌آیند. این منابع مانند کتاب در تیراژ چاپ و منتشر نمی‌گردد، به همین علت کمیاب و منحصربه‌فرد است و جزء منابع باارزش علمی به‌حساب می‌آیند، برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات بهینه آنها ضروری است.

نحوه دسترسی به پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه:

• اعضاء دانشگاه علامه ابتدا می‌بایست وارد کتابخانۀ دیجیتالی شده و در قسمت ورود، نام کاربری و گذرواژۀ خود را وارد نمایند؛ سپس از طریق بخش جستجو، مدرک موردنظر را جستجو و بازیابی کنند. لازم به ذکر است که در بخش جستجو باید گزینه جستجو در «کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد» انتخاب شود.

• دسترسی به پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی فقط از طریق کتابخانۀ دیجیتالی امکان‌پذیر است. فایل دیجیتالی تمامی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی در کتابخانه دیجیتالی وجود دارد.

• لازم به ذکر است نسخه چاپی پایان‌نامه‌های فارغ‌التحصیلان مقاطع ارشد و دکترا قبل از سال 1396 دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در بخش پایان‌نامه‌های کتابخانه قابل‌دسترسی است.

نحوه تحویل پایان‌نامه

• رعایت موارد ذیل برای تحویل پایان‌نامه الزامی می‌باشد

• لوح فشرده پایان‌نامه شامل:(فایل Word پایان‌نامه، فایل Pdf پایان‌نامه با فرمت dc، درج نام و نام خانوادگی و عنوان بر روی لوح فشرده)

• صورت‌جلسه دفاع با امضا داخل متن چاپی و فایل Pdf و Word

• منشور اخلاق پژوهش در نسخه چاپی و فایل Pdf و Word

• تعهدنامه اصالت پژوهش در نسخه چاپی با امضای دانشجو و فایل Pdf و Word • تطابق فهرست مندرجات با متن

• درج شماره صفحه از آغاز فصل اول پایان‌نامه

• چکیده و کلیدواژه‌ها در نسخه چاپی و Word و Pdf به زبان فارسی

• چکیده و کلیدواژه‌ها در نسخه چاپی Word و Pdf به زبان انگلیسی

• صفحه عنوان و جلد فارسی و انگلیسی مطابق با ساختار نمونه موجود در سایت • تطابق کامل نسخه چاپی Pdf و Word

• رنگ جلد سرمه‌ای برای رساله دکتری

• رنگ جلد زرشکی برای رساله کارشناسی ارشد

• تطابق شماره صفحه نسخه چاپی و فایل Pdf و Word پایان‌نامه

• فونت B Nazanin برای پایان‌نامه‌های نگارش شده به زبان فارسی

• فونت Times New Roman برای پایان‌نامه‌های نگارش شده به زبان لاتین

• فونت Traditional Arabic برای پایان‌نامه‌های نگارش شده به زبان عربی

• صفحه اول فایل Pdf و Word باید حاوی اطلاعات روی جلد باشد

 * نکاتی که در مورد روی جلد و صفحه عنوان پایان‌نامه باید عیناً مطابق نمونه‌های موجود در وب‌سایت رعایت شود:

• درج آرم دانشگاه و نام دانشگاه و نام دانشکده

• درج مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، گرایش رشته

• درج عنوان پایان‌نامه • درج نام و نام خانوادگی استاد (ان)، راهنما، استاد (ان) مشاور، استاد (ان) داور

• درج نام و نام خانوادگی دانشجو

• درج فصل دفاع، سال دفاع، ماه دفاع (لاتین) نکات خاص پایان‌نامه‌هایی که در آنها از برنامه‌های لاتکس و زی پرشین استفاده شده و باید رعایت شود:

• ارائه پوشه کامل این فایل‌های برنامه لاتکس و زی پرشین بر لوح فشرده پایان‌نامه 

***دانشجویان گرامی برای استفاده از تعهدنامه پایان‌نامه به لینک زیر مراجعه نمایند

https://library.atu.ac.ir/file/downloa/news/1645441288-.rar

بخش اطلاع‌رسانی

واحد نشریات

سالن نشریات در طبقه دوم ساختمان کتابخانه قرارگرفته است. منابع موجود در این بخش شامل:

نشریات فارسی، نشریات لاتین و روزنامه‌ها می‌باشند که امانت‌داده نمی‌شوند ولی امکان تهیه کپی از آنها وجود دارد. این بخش به‌صورت نیمه‌باز اداره می‌شود. کلیه مراجعان اعم از عضو و غیر عضو می‌توانند از خدمات و منابع این بخش استفاده نمایند. افراد عضو با ارائه کارت عضویت و افراد غیر عضو به‌شرط داشتن کارت غدیر و یا کارت دانشجویی معتبر می‌توانند از نشریات موردنظر خود در سالن استفاده نمایند. سایر افراد غیر عضو برای استفاده از امکانات این بخش ملزم به ارائه معرفی‌نامه معتبر می‌باشند. تمامی نشریات در سالن نشریات بر اساس الفبایی عنوان نشریه بر روی قفسه‌ها جای می‌گیرد و شماره‌های گذشته نشریات در بخش آرشیو قابل‌دسترسی می‌باشد. نشریات بر اساس تقاضای دانشجویان و اساتید با تأکید بر تهیه مجله‌های مرتبط با حوزه موضوعی رشته‌های موجود در دانشکده تهیه می‌گردد.

بخش اطلاع‌رسانی

واحد اطلاع‌رسانی، وظایف خود را با استفاده از منابع غیر چاپی، پایگاه‌های اطلاعاتی پیوسته و گسسته، شبکه اینترنت و از طریق ارائه خدمات حضوری و غیرحضوری به انجام می‌رساند. اهم وظایف این بخش عبارت است از:

• گردآوری و ارائه خدمات بانک‌های اطلاعاتی به‌صورت پیوسته و گسسته؛

• آموزش نحوه بازیابی اطلاعات از پایگاه‌های اطلاعاتی، اینترنت و نرم‌افزار کتابخانه؛

• تهیه و ارسال مقالات موردنیاز اعضای هیات علمی و دانشجویان از منابع داخل و خارج از دانشگاه؛ • ارائه کارگاه‌های آموزشی؛

• مدیریت و پشتیبانی وب‌سایت کتابخانه؛

• اطلاع‌رسانی جاری از منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی؛

• امکان دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی از طریق آدرس library.atu,ac,ir دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر داخلی (مانند مگیران، سیویلیکا، نورمگز و ...) با ثبت‌نام در این پایگاه‌ها ، با استفاده از ایمیل دانشگاهی و بین‌المللی (مانند Ebsco ،ProQuest ،Sage ،SciencDirect و ... ) با ثبت‌نام در مگاپیپر با ایمیل غیردانشگاهی، را امکان‌پذیر ساخته .

<

بخش خدمات فنی

این بخش در طبقه دوم کتابخانه قرار دارد واصلی‌ترین وظیفه آن فراهم آوری، مجموعه‌سازی و سازمان‌دهی منابع فارسی و لاتین (چاپی و الکترونیکی) برای دسترسی سریع مراجعان به منابع و هم‌چنین روزآمدسازی و غنی نگه‌داشتن مجموعه کتابخانه دانشکده و ارائه راهکارهای نظارت بر خرید منابع بر اساس نیازسنجی و اطلاع از وضعیت موجود است.

واحد سفارشات

از مهم‌ترین وظایف واحد سفارشات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• شناسایی نیازهای اطلاعاتی (کتاب فارسی و لاتین، کتاب‌های الکترونیکی و منابع علمی، دانشجویان و پژوهشگران؛

• پیش‌بینی بودجه لازم جهت تأمین نیازهای دانشکده به منابع اطلاعاتی (به تفکیک رشته و گرایش‌های موجود)؛

• مراجعه به نمایشگاه و فروشگاه‌ها و تهیه منابع فارسی و لاتین (چاپی و الکترونیکی) بر پایه فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه‌ها و مقاطع تحصیلی؛

• تصمیم‌گیری د ر مورد منابع وجین شده در بخش گردش کتاب؛

• بهینه‌سازی و ارزیابی کمی و کیفی منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه؛

• تهیه و سفارش کتاب‌های لاتین اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق کارگزار.

واحد سازمان‌دهی (فهرست‌نویسی و رده‌بندی، آماده‌سازی، نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی)

اهم وظایف واحد سازمان‌دهی عبارت است از:

• ثبت کتاب‌ها و منابع اطلاعاتی خریداری‌شده؛

• فهرست‌نویسی و رده‌بندی، آماده‌سازی، چکیده‌نویسی و نمایه‌سازی با استفاده از روش‌های استاندارد بین‌المللی سازمان‌دهی به‌منظور تسهیل در بازیابی منابع؛

• اطلاع‌رسانی تازه‌های منابع تهیه‌شده از طریق کاتالوگ‌های چاپی و الکترونیکی و سرویس خدماتی پست الکترونیکی و خبررسانی در وب‌سایت دانشکده بخش اسناد و مدارک چاپی و الکترونیکی غیر کتابی این بخش در طبقه دوم کتابخانه واقع‌شده و مشتمل بر دو واحد زیر می‌باشد.

واحد اسناد و مدارک فارسی

در بخش اسناد و مدارک، منابعی چون گزارش سازمان‌های مختلف، گزارش‌های متنی و آماری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابع آنها و نتایج سمینارها و کنفرانس‌ها و مجموعه مقالات ارائه‌شده در آن نگهداری می‌گردد. داده‌ها و اطلاعات موجود در این منابع به دلیل همخوانی داشتن با واقعیت‌ها و جریانات اقتصادی و اجتماعی کشور سهم بسزایی در فرایند تحقیق و پژوهش دارد. به علت این‌که دوره انتشار این‌گونه منابع نسبتاً طولانی است و در تیراژ محدودی چاپ می‌شوند لذا تهیه آنها مشکل بوده و امانت‌داده نمی‌شوند. امکان استفاده از این منابع در محیط کتابخانه وجود دارد. 

*** لازم به ذکر است کپی‌برداری از این منابع نیز امکان‌پذیر است.

واحد منابع چند رسانه‌ای

در این بخش لوح‌های فشرده فارسی و لاتین در موضوعات عمومی و اختصاصی بر اساس نیازهای اطلاعاتی مراجعان و به‌منظور حمایت از فعالیت¬های پژوهشی دانشکده تهیه شده است. کلیه اطلاعات کتابشناختی این منابع در نرم‌افزار آذرخش ورود اطلاعات شده است و قابل بازیابی می‌باشد. مراجعان عضو می‌توانند با ارائه کارت عضویت کتابخانه منبع مورد درخواست خود را، طبق قوانین مصوب در آئین‌نامه کتابخانه استفاده نمایند.

تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه

• تعداد کتاب‌های انگلیسی: 9200 جلد کتاب؛

• تعداد کتاب‌های فارسی: 24826 جلد کتاب؛